بیلبائو از این طرف

موزه گوگنهایم بیلبائو
اگر گذرتان به شمال اسپانیا افتاد، سرزمین باسک، جایی که پنیر، پرچم، زبان و جدایی خواهی مردمان‌اش مشهور است… در شهری که مردم‌اش عاشق موسیقی و نقاشی و رقص و فوتبال‌اند، ساختمان موزه‌ای را می‌بینید که دست کم ۱۵ سال است بر فرهنگ، ذائقه و نگاه مردم تاثیر غریبی گذاشته است. ساختمانی که از اواخر دهه ۹۰ میلادی، رنگ خاکستری و دلمرده شهر را گرفته و جدا از گنجینه هنری درون‌اش، رنگ و رویی به کرانه رود داده که از هر سوی شهر شما را به سمت خودش می‌کشاند.
در نزدیکی مرکز شهر سحرآمیز بیلبائو، ساختمان موزه گوگن‌هایم با معماری شگفت انگیز مدرنی ساخته شده، شبیه به یک کشتی با فرم منحنی از جنس تیتانیوم با طرح فلس‌های ماهی که زیر نور آفتاب می‌درخشند و با هر نور رنگ و فرم متمایز و متفاوتی را می‌گیرند.
معمار موزه گوگن‌هایم ـ یکی از چند موزه مربوط به بنیاد گوگن‌هایم نیویورک ـ پانزده سال پیش در شهری ساکت و حاشیه‌ای درشمال اسپانیا، ‌موفق شد معماری گردشگری را چنان بسط دهد که توریست‌های اسپانیا را فقط برای دیدن این سازه مدرن به این شهر بی‌سروصدا و بی‌رونق سابق بکشاند، باعث رشد اقتصاد محلی شده و بر فرهنگ و شعور و زیبابینی مخاطب هم تاثیر بگذارد.

مستند نشنال جئوگرافی با ریچارد هاموند درباره چگونگی ساخت موزه گوگنهایم در بیلبائو را اینجا ببینید.

بیلبائو شهری است در شمال اسپانیا. این شهر بزرگ‌ترین شهر سرزمین باسک و پایتخت استان بیسکای است. موزه گوگن‌هایم در این شهر قرار دارد. بنای این موزه که فرانک گری آن را طرح کرده از دیدنی‌ترین کارهای معماری قرن بیستم است.

نظر شما