کسی به من بهار بخشیده است، نمی‌دانم چگونه

Ichijo Narumi_gooshe

ایچیجو نارومی، تصویرساز و نقاش ژاپنی، با همین نقش در دنیا شناخته می‌شود. زنی نشسته در آب، پشت به ما روی کارت پستالی قدیمی که مظهر دوران مدرن و اصلاح‌طلبی در ژاپن است؛ زنی که در آن زمان نماد حرکت و جوش و خروش زنان بیرون از فضای خانواده بود.

در دوره ۴۵ ساله میجی در ژاپن که امپراتور می‌جی تا سال ۱۹۱۲ کشور را اداره می‌کرد، ژاپن رو به دنیای مدرن آورد. در این زمان طولانی، با وجود مخالفت‌های فراوان از طرف برخی سران و قدرتمندان، شهرهای ژاپن توسعه پیدا کردند و وسایل مدرن مثل تلگراف به زندگی مردم راه پیدا کرد.

Ichijo Narumi_gooshe

اواخر همین دوره بود که هنر ژاپنی هم شکل و رنگ دیگری پیدا کرد. بعضی از کارهای ایچیجو نارومی، در قالب کارت پستال‌های رنگی از زنانی که از فضای خانه و «شوهرداری» فاصله می‌گرفتند و در فعالیت‌های اجتماعی سهیم بودند، در این دوره شکل گرفت.

Ichijo Narumi_GOOSHE

در دوران اصلاحات ژاپن به دلیل استقبال خانواده‌ها از حضور فرزندان‌شان در مدرسه، سطح سواد در کشور به شکل چشمگیری بالا رفت و مردم تشنه ادبیات و هنر شدند. تحصیلات سنتی و آموزش زبان‌ لاتین برچیده شد و سیستم تحصیلی آمریکایی و اروپایی در ژاپن راه افتاد.

در همین سال‌ها، به طرح‌های ظریف و زیبای ایچیجو نارومی روی کاغذهای ضخیم با نشانه‌‌های تازه‌ای از زندگی اجتماعی توجه زیادی شد. مردم دوست‌داشتند در سفرهایشان به استان‌های مختلف و دیدارهایشان کارتی برای همدیگر بفرستند که با نقاشی‌های سنتی ژاپنی متفاوت باشد اما خودشان باشند که برشی از زندگی‌شان تصویر شده.

Ichijo Narumi_gooshe

ایچیجو نارومی که در دوران خودش چندان شناخته نشده بود، در سال ۱۸۷۷ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۱۰ کمی قبل از پایان دوران میجی درگذشت. اما کارت‌‌های پستی او همچنان در ژاپن این روزها به عنوان نماد دوران شکوفایی هنر و فرهنگ منتشر می‌شود.

 

تیتر: هایکویی از مایوزومی مادوکا، ترجمه: معصومه فخرایی

نظر شما