موز و خامه؛ ده‌دقیقه تا رستگاری

دسر موز پخته

ظاهرا در کشورهای آمریکای لاتین، موز سرخ‌شده با خامه، شکر و دارچین حُکم شله‌زرد خودمان را دارد و دسر ارزان و فراوانی است که زود و آسان درست می‌شود.
البته آنها از یک‌جور موز خاص به اسم پلانتین (عرب‌ها بهش می‌گویند موز جنت یا موز بهشتی) استفاده می‌کنند که مخصوص پخت‌وپز است.
من با استفاده از همین موزهای معمولی که همه‌جا پیدا می‌شود، این دسر خوشمزه را درست کردم و راه سادۀ درست‌کردنش را اینجا می‌نویسم:

۱- هر تعداد موز که دوست دارید پوست بکَنید، مثل من جوگیر نشوید و با یک موز شروع کنید که بعدا مجبور نباشید یک‌هفته خودتان را ببندید به دسر موز.

۲- یک برش نه‌چندان عمیق در طول موز ایجاد کنید، انگار که می‌خواهید یک نان ساندویچی را ببُرید، نکته‌اش اینست که این برش را باید نه در شکم که در پشت موز ایجاد کنید. شاید بد نباشد این شکاف را با درآوردن یک مثلث کم‌عمق، پشت موز ایجاد کنید (آناتومی موزی). اصلا به عکس دقت کنید، دستتان می‌آید:

دسر موز

۳- حالا دل موز را با کمی خامه پر کنید، بعد رویش کمی شکر بپاشید، شکر برای کاراملی کردن موز است. کمی دارچین روی کل داستان بپاشید و بگذارید توی فر با دمای حدود ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد.

من ۲۰ دقیقه موزها را ول دادم توی فر و وقتی دیدم شکر، کاراملی و قهوه‌ای خوش‌رنگ شده و با دارچین و موز درهم‌آویخته، سینی فر را درآوردم و با یک لیوان چای، لذت این دسر ساده را بردم.
شما به دلخواه خودتان میزان برشتگی موز را کم‌وزیاد کنید.

بعضی‌ها موز را ورقه‌ورقه می‌بُرند و می‌اندازد توی روغن و سرخش می‌کنند:

موز سرخ شده با خامه و شربت شکلات

بعضی‌ها هم شکم موز را با پنیر موتزارلا پر می‌کنند:

موز وپنیر موتزارلا

One Comment

نظر شما