لذت تجربۀ «غذاهای خیابانی» در سفر

آنهایی که موقع مسافرت، به غذا به عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر فکر می‌کنند، احتمالا از امتحان غذاهای کنار خیابان هم ترس و دلهره‌ای ندارند؛ از بلال روی ذغال تا بلوط بوداده، از کباب چرب تا میگو سرخ‌شده و انواع سوپ‌ها و غذاهای آبکی رشته‌ای… غذاها و مزه‌هایی که می‌توان ارزان، سریع و گرم موقع قدم‌زدن و توریست‌بودن از دکه‌های معمولی و اغذیه‌فروشی‌های ساده کنار خیابان خرید و به عنوان بخشی از فرهنگ آن کشور، چشید.

تام کایم، آشپز و نویسنده غذا، سال‌های زیادی را گذاشته تا «غذاهای خیابانی» را از آسیا تا استرالیا و آمریکا کشف و امتحان کند و بعد خودش آنها را در آشپزخانه‌اش بپزد و طرزتهیه همه این غذاهای آسیایی و آفریقایی و … را در کتاب«غذاهای خیابانی» جمع کند.

صفحه‌ای از کتاب غذای خیابانیاو تا نزدیکی ایران هم آمده؛ تا ترکیه و همه غذاهای خیابانی استانبول و شهرهای کوچک ترکیه را از کوفته تا ترشی‌ و دلمه و آش امتحان کرده و در موردشان نوشته. حتی طرز تهیه ماست چکیده (کیسه‌ای) را هم نوشته و گفته به عنوان یک سس کنار نوشیدنی و پنیر و سبزیجات، از لذت خوردن این نوع ماست غافل نشوید.

غذاهای محلی با دستور پخت کاملا سنتی با ادویه و فوت‌وفن‌های منطقه‌ای با عکس‌های واضح و هوس‌برانگیز در کتاب این آشپز معروف و جوان جمع ‌شده‌اند.

تام کایم با جیمی اولیور، سرآشپز معروف بریتانیایی، کار کرده، از جمله نویسنده و مجری برنامه آشپزی ِ ویتنامی و تایلندی در بی.بی.سی است و سال‌هاست درباره غذا می‌نویسد.

One Comment

نظر شما