روزی روزگاری در آناتولی

A scene from Nuri Bilge Ceylan?s ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA.  Courtesy of Cinema Guild.

فیلم: Once Upon a Time in Anatolia– ( روزی روزگاری در آناتولی)- کارگردان: Nuri Bilge Ceylan– نوری بیله جیلان- سال ۲۰۱۱

آناتولی به ترکی به معنای « مملو و سرشار از مادران» است.

این فیلم در تپه‌ها و دشت‌های آناتولی می‌گذرد؛ نه برای نشان دادن طبیعت و زیبایی خاصی در این منطقه  بلکه برای همراه شدن با عده‌ای از مردانی که به دنبال یک جسد می‌گردند.

پلیس، دادستان، پزشک و ماموران نظامی سوار بر ماشین‌هایشان در طول ۹۰ دقیقه از فیلم در تاریکی شب دنبال محلی می‌گردند که متهم اعتراف کرده، جسد را دفن کرده: جایی نزدیک یک چشمه کنار چند درخت در جاده‌ای بین دو روستای دورافتاده…

این فرازونشیب‌ها برای نشان دادن تنش‌های سه شخصیت اصلی فیلم است و هر کدام‌شان گوشه‌ای از زندگی‌شان  را می‌گویند که یک زن در آن نقش دارد؛ بخش‌هایی که در نیم‌ساعت آخر فیلم، بیرون از فضای تپه‌ها، تبدیل به کندوکاو شخصیت‌های داستان بین خودشان می‌شود… انگار همانقدر که زمین کنده‌اند تا یک جسد دست‌وپا بسته را پیدا کنند، به انتهای روح خودشان هم نقب زده‌اند.

در فضای کند فیلم در طول دو ساعت، داستان پلیس کمیسر مطرح می‌شود که با همسرش رابطه خوبی ندارد. قصه دادستان با همسری که در انتهای فیلم می‌فهمد مرگ بعد از زایمان‌اش ناگهانی و طبیعی نبوده، داستان پزشکی که همسرش از او جدا شده و قصه پلیسی که از تجربه‌هایش در کشف جرم‌هایی می‌گوید، با حضور محسوس یک زن… و حالا جسدی با همسر و فرزندی با داستان غافلگیرکننده… زن‌های فراوان در فیلمی که در آن اثری از آنها نیست.

[schema type=”movie” url=”http://www.imdb.com/title/tt1827487/” name=”روزی روزگاری در آناتولی” description=”این فیلم در تپه‌ها و دشت‌های آناتولی می‌گذرد؛ نه برای نشان دادن طبیعت و زیبایی خاصی در این منطقه بلکه برای همراه شدن با عده‌ای از مردانی که به دنبال یک جسد می‌گردند. پلیس، دادستان، پزشک و ماموران نظامی سوار بر ماشین‌هایشان در طول ۹۰ دقیقه از فیلم در تاریکی شب دنبال محلی می‌گردند که متهم اعتراف کرده، جسد را دفن کرده: جایی نزدیک یک چشمه کنار چند درخت در جاده‌ای بین دو روستای دورافتاده…” director=”نوری بیله جیلان” actor_1=”مهمت ازونور” actor_2=”یلماز اوردوغان”]

One Ping

  1. Pingback: درباره فیلم اقیلم‌ها ساخته نوری بیله جیلان-گوشه

نظر شما