نقاشی‌های مادربزرگ‌موسی

مادربزرگ موسی
«مادربزرگ‌موسی» (Grandma Moses مادربزرگ موزس)، با نام اصلی آناماری ربرتسون‌ موزس، نقاش خودآموخته آمریکایی بود که نقاشی‌هایش از زندگی روستایی محل زندگی‌اش در اطراف نیویورکِ دهه‌های ابتدایی ۱۹۰۰میلادی، مشهور است.
در کتاب‌ها و مجله‌هایی که معمولا کلمه «موفقیت» در اسم‌شان وجود دارد و ادعا می‌کنند راه یک‌شبه موفق/معروف/پول‌دارشدن را به مردم یاد می‌دهند، «مادربزرگ‌موسی» مثالی همیشگی از رسیدن به موفقیت در کهن‌سالی است.

مادربزرگ در روزگار سخت جوانی‌اش ده کودک به‌دنیا آورد که پنج‌تایشان در کودکی مُردند.
به‌گفته خودش از آن‌جا که نقاشی‌کشیدن را ساده‌تر از پخت‌وپز کنار اجاق داغ می‌دید و عاشق درست‌کردن کارت‌های پستی کریسمس بود، کارش را با درست‌کردن این کارت‌ها شروع کرد که اگر بخت یارش می‌بود کسی برایشان حداکثر دو-سه دلاری می‌پرداخت. (۲دلار برای نقاشی‌های کوچک، ۳دلار برای نقاشی‌های بزرگ)
«مادربزرگ‌موسی» تا ۷۰سالگی چندان شناخته‌شده نبود، تا این سن بیشتر کارهایش سوزن‌دوزی‌هایی بود که برای دوستان و خانواده‌اش انجام می‌داد، تا این‌که بیماری التهاب مفصل (آرتریت) نگه‌داشتن سوزن را برایش دردناک و دشوار کرد. اطرافیانش پیشنهاد کردند به جای سوزن‌دوزی وقتش را بیشتر با نقاشی بگذراند.

در سال ۱۹۳۸ یک مجموعه‌دار نیویورکی نقاشی‌های او را در فروشگاه محلی دید و همه را ۳ تا ۵دلار خرید و با خودش به گالری در نیویورک برد.
سال بعد چندتا از نقاشی‌های او از روزهای برفی روستا به موزه هنرمدرن نیویورک راه پیداکرد و برای کارهای دو-سه دلاری مادربزرگ، مشتری‌های ۶۰هزار دلاری پیدا شد.
اگر قیمت کار برای‌تان معیار مهمی‌است، این نقاشی او در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱میلیون‌و۲۰۰هزاردلار فروخته‌شد:

شکرگیری از شیره درخت افرا

روز شیره‌گیری از درخت‌های افرا، نقاشی اثر مادربزرگ موسی، ۱۹۴۳

چندتا ازنقاشی‌های واقع‌گرایانه او از زندگی روستایی و مردم دوروبرش را ببینید:

One Comment

نظر شما